Dlaczego warto używać toników przy codziennej pielęgnacji skóry. Czym jest pH skóry?



Dzień dobry kochani. Czasami spotykam się z ludźmi, który mówią, że nie używają toników. Nie wiedzą nawet do czego służą, jak poprawnie je stosować, kiedy i jaki wybrać. Moim zdaniem toniki są bardzo przydatnym kosmetykiem, nawet bardziej niż np. serum, które nakładamy pod krem. Serum możemy pominąć, jednak tonik powinien być stałym elementem w naszej pielęgnacji twarzy, nawet tej minimalistycznej.
Dziś powiem Wam dlaczego ta część codziennej pielęgnacyjnej rutyny jest tak potrzebna, jak dopasować tonik do cery, czym jest pH skóry i w jakim celu należy je przywracać po każdym myciu.
Postaram się opisać wszystko prostym językiem, bez używania bardzo skomplikowanych zwrotów, których i ja nie jestem w stanie zapamiętać. Szukając informacji zawsze szukam takich, które są w stanie w prosty sposób wytłumaczyć mi co jest czym, bym mogła przyswoić sobie wszystko czego się nauczyłam, dlatego myślę, że i Tobie będzie to odpowiadać. Dajcie znać, czy byliście w stanie zrozumieć pojęcie pH skóry oraz dlaczego warto tonizować twarz ;)

Czym jest pH skóry?
Ph skóry wspomaga keratynizację (czyli naturalne rogowacenie/złuszczanie) naskórka, które odbywa się co 25-28 dni. Ludzkie pH wynosi około 4,7 – 5,6. Przyjmijmy, że przeciętna osoba posiada pH w granicach 5,5.
Ph skóry musi być lekko kwaśne. Każda zmiana pH w stronę zasadową może spowodować zaburzenia w keratynizacji naskórka, co wpływa negatywnie na stan oraz wygląd cery. 


A co jeśli pH będzie za wysokie? 
- Zbyt wysokie pH skóry może doprowadzić do trądziku, gdyż zaburzona jest keratynizacja naskórka a zmiana lekko kwaśnego pH na zasadowe (ponad 6) wspomaga rozwój bakterii. - Skóra może się przesuszać, ponieważ płaszcz lipidowy skóry (w skrócie: odpowiada on za wszelkie procesy wchłaniania i przenikania substancji do wewnątrz skóry, wpływa na odpowiednie nawilżenie, chroni przed szkodliwymi substancjami i czynnikami z zewnątrz, wpływa na elastyczność skóry) nie będzie działał poprawnie w pH zasadowym. Oznacza to, że z naskórka będzie uciekać nam więcej wody, która potrzeba jest do odpowiedniego nawilżenia skóry. Skóra przesuszona jest bardziej podatna na szybsze powstawanie zmarszczek.
- Skóra ze zbyt wysokim pH narażona jest na fotostarzenie, ponieważ nie posiada bariery chroniącej jej przed słońcem.
- Szybciej pojawiają się podrażnienia na skórze, ponieważ nie jest ona w stanie odpowiednio szybko się zregenerować, tak jak skóra z lekko kwaśnym pH.

Co zrobić, by skóra nie straciła swojego naturalnego pH?
- W pierwszej kolejności odstawiamy mydła. Posiadają one bardzo wysoki, alkaliczny odczyn, czyli silnie zasadowy, no a właśnie pH zasadowego chcemy unikać.
- Używajmy łagodnych żeli i pianek do mycia twarzy, Unikajmy SLSów, SLESów oraz alkoholi. Warto szukać produktów z łagodnymi środkami myjącymi jak np.: Coco Glucoside, Cocamidopropyl Betaine, Decyl Glucoside.
- Pamiętajmy o peelingach oraz serum z kwasami, by dodatkowo i delikatnie wspomóc keratynizację naskórka oraz zakwasić naskórek. Dzięki temu skóra z pewnością będzie poprawnie się odbudowywać. O kwasach również zrobię dla Was osobny wpis.
- No i co najważniejsze tonizujmy twarz po każdym jej umyciu.

 

No więc dlaczego te toniki są tak ważne w naszej pielęgnacji?
- Toniki przede wszystkim przyśpieszają powrót skóry do prawidłowego pH. Skóra szybciej się regeneruje po użyciu peelingu, zmyciu twarzy płynem micelarnym czy umyciu żelem. Pamiętajmy, że woda również ma wysokie pH. Jest to pH w granicach 8.
- Tonik również odświeża skórę lub w zależności od składników wspomaga oczyszczanie lub gojenie się ran. Toniku możemy używać w ciągu dnia, kiedy jesteśmy bez makijażu a potrzebujemy oczyścić lub odświeżyć się, szczególnie w okresie letnim. Jest to najbezpieczniejsza metoda, by nie zaburzyć prawidłowego pH. Nigdy nie róbmy tego wodami micelarnymi, gdyż płyn micelarny trzeba zmyć po jego zastosowaniu! Również napiszę dla Was post na ten temat.
- Dodatkowo toniki i hydrolaty posiadają różne dodatkowe substancje wspomagające nawilżenie lub łagodzenie cery.

Czy hydrolaty również działają jak tonik?
Jak najbardziej hydrolat może zastąpić nam tonik przywracający pH. Hydrolat powstaje w procesie destylacji świeżych roślin parą wodną. Zawiera cenne substancje roślinne rozpuszczalne w wodzie oraz śladowe ilości olejku eterycznego, które tak jak tonik mogą wspomagać nawilżenie lub oczyszczenie w zależności od kwiatów jakie zostały wykorzystane do hydrolatu.


Jaki tonik wybrać?
Przede wszystkim obserwujmy swoją skórę i dostosujmy tonik czy hydrolat do potrzeb skóry. Trudno jednym zdaniem powiedzieć jaki tonik wybrać, ponieważ każdy oprócz podstawowego zadania przywracania pH ma dodatkowe składniki wspomagające różne typy cery.
Unikajmy więc wysuszających alkoholi (alkohol denat., benzyl alkohol, isopropyl alkohol, ethanol alkohol).
Wybierajmy jak najbardziej naturalny skład. Do tonizowania skory nie jest potrzeba nam masa konserwantów zawarta w wielu tonikach stojących na sklepowych polkach. Warto więc zwracać uwagę na toniki lub hydrolaty naturalne lub poprawne składowo.
W poście o hydrolatach opiszę Wam dokładniej działanie hydrolatów na dany typ cery, a dziś podam Wam kilka przykładów drogeryjnych i niedrogich tonerów.


Uf, ale się rozpisałam. Mam jednak nadzieję, że informacje zawarte w tym poście pomogą co niektórym przekonać się do używania toników. Wydaje mi się, że wypisałam wszystkie najważniejsze informacje, ale jeśli masz coś do dodatnia w temacie, to zapraszam do udzielania się komentarzach :D
A Ty tonizujesz twarz? Jakie toniki lub hydrolaty wybierasz?

16 comments:

  1. Nie wyobrażam sobie pominięcia tego kroku w codziennej pielęgnacji. Stosuję zamiennie toniki i hydrolaty, zależy co tam akurat mam otwarte :)

    ReplyDelete
  2. Używam od zawsze, tonik to podstawa mojej pielęgnacji :)

    ReplyDelete
  3. Używam toników raz dziennie przed nałożeniem kremu na noc

    ReplyDelete
  4. Bardzo dobry wpis, używam toników już od dawna ;)

    ReplyDelete
  5. Toniki to coś co bardzo często używam do hydrolantów jakoś nie mogę się przekonać. Warto pamiętać by codziennie dbać o swoją skórę. Fajnie wszystko opisałaś w tym poście na pewno ta wiedza przyda się nie jednej osobie.

    ReplyDelete
  6. Ja również spotkałam się z osobami które nie stosują tonikow wody micelarnej, a makijaż zmywsja mydłem z wodą. A przecież odpowiednia pielęgnacja jest tak ważna. U mnie tonik to konieczność :) życzę Ci miłego dnia

    ReplyDelete
  7. Ta woda różana jest cudowna, jedna z najlepszych jakie miałam:)

    ReplyDelete
  8. Uwielbiam toniki. Mogę nie posmarować twarzy kremem, ale tonik jest obowiązkowy!

    ReplyDelete
  9. Nie wyobrażam sobie pielęgnacji mojej twarzy bez dokładnego demakijażu i tonizowania. Najchętniej sięgam po toniki bezzapachowe, mam niestety mega wrażliwą alergiczną skórę, dlatego większość tych zapachowych wywołuje u mnie po prostu silną reakcję alergiczną. Chociaż wodę różną bardzo lubię. O dziwo mi ona nie szkodzi :-)
    Ps. Bardzo lubię Twoje wpisy! Są mega ciekawe i zawierają wiele cennych informacji i uwag :)
    pozdrawiam serdecznie

    ReplyDelete
  10. Kiedyś miałam problem ze stosowaniem toników, ale kupiłam sobie sztukę z atomizerem i nie wyobrażam sobie już dnia bez tego kroku w pielęgnacji :)

    ReplyDelete
  11. Uwielbiam tego typu posty, z których mogę się czegoś ciekawego dowiedzieć. Twój post przeczytałam do samego końca :D Nie wiedziałam, że płyn micelarny trzeba zmywać, z chęcią przeczytam Twój post na ten temat jak tylko powstanie :) Sama stosuje hydrolaty w codziennej pielęgnacji.

    ReplyDelete
  12. Kiedyś ciągle używałam toników, a z czasem jakoś o tej czynności zapomniałam. Miewam czasem rózne problemy z cerą, ale od kiedy wróciłam do tonizowania to jakoś to wszystko się uspokoiło. Dlatego też obiecałam sobie, że już więcej nie pominę tego kroku.

    ReplyDelete
  13. Często zapominam o tym kroku, a on jednak jest ważny :)

    ReplyDelete
  14. Woda różana bardzo mnie zaciekawiła, uwielbiam ten zapach! Ostatnimi czasy używam płynów micelarnych, ale chętnie przetestowałabym coś nowego. Ps. Wyszły Ci naprawdę śliczne zdjęcia, takie zachęcające do użycia prezentowanych produktów.

    ReplyDelete
  15. Toniki są przez wiele osób pomijane w pielęgnacji. Słyszałam wiele opinii, że po co skoro używają płynu micelarnego. A przecież to kosmetyki i całkiem różnych właściwościach.

    ReplyDelete
  16. Bardzo ciekawie napisane. Liczę na więcej.

    ReplyDelete

Copyright © 2014 Olga's makeup and beauty , Blogger